واکسن جدید دانشگاه جورجیا: اولین واکسن پیشگیری کننده در برابر عفونت های قارچی مقاوم به دارو

 

عفونت‌های قارچی سالانه باعث مرگ بیش از 1.5 میلیون نفر در سراسر جهان می‌شود و میلیاردها دلار هزینه دارد. بر اساس مطالعه قبلی دانشگاه جورجیا، عفونت های قارچی همچنین هزینه های بستری شدن و طول مدت اقامت در بیمارستان را دو برابر می کنند و خطر مرگ را در بیماران بستری در بیمارستان را به دو برابر افزایش می دهند.

اما در حال حاضر هیچ واکسن موثری برای محافظت از بیماران آسیب پذیر در برابر عفونت های قارچی وجود ندارد.

Karen Norris، محقق ارشد این مطالعه جدید و استاد کالج دامپزشکی، گفت: “نیاز بالینی برآورده نشده قابل توجهی به ویژه در میان افراد دارای نقص ایمنی و افراد مبتلا به ایدز برای پیشگیری و درمان عفونتهای قارچی وجود دارد. جمعیت بیماران در معرض خطر عفونت های قارچی تهاجمی در چند سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است.”

این واکسن آزمایشی برای محافظت در برابر سه پاتوژن قارچی رایج که مسئول بیش از 80 درصد عفونت‌های قارچی کشنده هستند، طراحی شده است. این مطالعه اثربخشی واکسن را در چهار مدل حیوانی پیش بالینی از جمله نخستی های غیر انسانی[1] آزمایش کرده است.

محققان برای این مطالعه به مدل‌های سرکوب‌شده ایمنی متفاوتی اتکا کردند که منعکس‌کننده رژیم‌های دارویی مشابه با دریافت‌کنندگان پیوند، افراد مبتلا به HIV یا بیماران سرطانی و برخی از در معرض خطرترین جمعیت‌های انسانی بودند.

این واکسن در تولید آنتی بادی های محافظ کننده در هر کدام از مدل ها موثر بود.

Norris که همچنین عضو هیئت علمی مرکز واکسن‌ها و ایمونولوژی دانشگاه جورجیا است، اضافه کرد: «از آنجایی که این واکسن سه پاتوژن قارچی اصلی (آسپرژیلوس، کاندیدا و پنوموسیستیس) را هدف قرار می‌دهد، پتانسیل استفاده در مورد عفونت‌های قارچی مهاجم را دارد و برنامه‌هایی برای توسعه واکسن برای آزمایش ایمنی فاز یک انسانی در حال انجام است. »

تنها مبتلایان به نقص ایمنی در معرض عفونتهای قارچی نیستند و افرادی که در معرض خطر عفونت های قارچی هستند فراتر از افراد دارای نقص ایمنی هستند.

عفونت‌های قارچی معمولاً در افراد مبتلا به اختلالات ایمنی، از جمله افرادی که HIV کنترل‌نشده یا نقص ایمنی در اثر درمان‌هایی مانند شیمی‌درمانی یا ضد التهاب دارند، دیده می‌شود. اما تحقیقات قبلی از Norris و همکاران در کالج بهداشت عمومی در سال 2022 نشان داد که جمعیت در معرض خطر در سال‌های اخیر افزایش یافته است. در آن مطالعه افراد مبتلا به دیابت، بیماری مزمن انسدادی ریه[2] یا عفونتهای همه گیری مانند کووید-19، سل یا آنفولانزا نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت های قارچی قرار داشتند.

طبق گفته دکتر Norris اولین خط درمانی بیماری های قارچی معمولاً درمان با آزول ها است که داروهای ضد قارچی با طیف گسترده ای هستند. اما مقاومت ضد قارچی در حال رشد است  و در نتیجه درمان عفونت‌های قارچی دشوارتر می‌شود و نقش پیشگیری از ابتلا به عفونت قارچی را حتی از قبل مهم‌ تر می‌کند.

همان طور که گفته شد واکسن جدید سه عامل شایع عفونت قارچی آسپرژیلوس، کاندیدا و پنوموسیستیس را هدف قرار می دهد. به ویژه قارچ کاندیدا، به ویژه به علت مقاومت دارویی، یک نگرانی رو به رشد در محافل مراقبت های بهداشتی است.

Norris اضافه کرد: “واکسن های ضدقارچ زمینه ای است که برای مدت طولانی در جبهه تحقیقاتی مورد بی توجهی قرار گرفته است. در این میان واکسن ضد قارچی که اکنون در حال ساخت است، نتایج مناسبی را در مدل‌های حیوانی نشان داده که نوید بخش آزمایش‌های بالینی آینده است. گرچه هنوز هیچ کدام از نتایج به تایید نهایی نرسیده است و ما معتقدیم که این یک واکسن بسیار قوی است “.

این تحقیق توسط مؤسسه ملی بهداشت، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، اتحاد تحقیقاتی جورجیا و بنیاد تحقیقات دانشگاه جورجیا حمایت شده است.

 

منابع و پیوست ها

  1. https://news.uga.edu/new-vaccine-targets-fungal-infections
  2. Emily Rayens, Whitney Rabacal, Hubertine M E Willems, Gabrielle M Kirton, James P Barber, Jarrod J Mousa, Brandi N Celia-Sanchez, Michelle Momany, Karen A Norris. Immunogenicity and protective efficacy of a pan-fungal vaccine in preclinical models of aspergillosis, candidiasis, and pneumocystosisPNAS Nexus, 2022; 1 (5) DOI: 1093/pnasnexus/pgac248