توسعه واکسن های مخاطی(موکوسی) علیه ویروس های تنفسی

 

توسعه واکسن های  مخاطی(موکوسی) علیه ویروس های تنفسی:

تولید واکسن‌هایی که بتوانند محافظت طولانی‌مدت در برابر عفونتهای ناشی از ویروس آنفلوانزا، کروناویروس‌ها و ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV)‌ ایجاد کنند، بسیار دشوار است. در یک مقاله مروری جدید که در ژانویه ۲۰۲۳ در مجله Cell Host &  Microbe توسط انتشارات Cell Press به چاپ رسیده است، محققان موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی (NIAID) شامل  Anthony S. Fauci، M.D.، مدیر سابق NIAID، به همراه Jeffery K. Taubenberger، M.D., Ph.D. و David M. Morens، M.D. چالش‌ها را بررسی کرده و رویکردهای کلی برای واکسن‌های نسل بعدی را ترسیم کرده اند.

برخلاف ویروس‌هایی مانند سرخک، اوریون و سرخجه که واکسیناسیون (یا بهبودی پس از بیماری) محافظت چندیندهه ای در برابر عفونت های بعدی ایجاد می کند، عفونت ناشی از ویروس های انفلوانزا، RSV، SARS-CoV-2 و کروناویروس‌های “سرماخوردگی معمولی” چندین ویژگی مشترک دارند که باعث می‌شود عفونت مجدد مکرر ایجاد شود. از جمله این ویژگی ها شامل دوره‌های نهفتگی بسیار کوتاه، انتقال سریع از میزبان به میزبان و تکثیر در مخاط بینی (و نه در سراسر بدن) است. این آخرین ویژگی – تکثیر غیر سیستمیک – به این معنی است که این ویروس‌ها پاسخ ایمنی اکتسابی را به مقدار کافی تحریک نمی‌کنند.

نویسندگان می‌گویند که ساخت نسل بعدی واکسن‌ها برای ویروس‌های تکثیر شونده مخاطی به پیشرفت‌هایی در زمینه‌های مختلف نیاز دارد. به عنوان مثال، باید در مورد فعل و انفعالات بین ویروس‌های آنفولانزا، کروناویروس‌ها، RSV و اجزای سیستم ایمنی که عمدتاً یا منحصراً در دستگاه تنفسی فوقانی عمل می‌کنند و نیز “تحمل ایمنی”(Immune tolerance)  اطلاعات بیشتری کسب کرد. احتمالا پدیده تحمل ایمنی برای عفونت های ناشی از ویروس هایی که عموما غیر کشنده هستند ایجاد شده تا از پیامدهای مخرب یک حمله همه جانبه سیستم ایمنی جلوگیری کند.

نویسندگان خاطرنشان می کنند به نظر می رسد ایمن سازی مخاطی در صورت امکان، راه بهینه واکسیناسیون برای چنین ویروس هایی می باشد. با این حال، برای توسعه واکسن‌های مفید مخاطی، شکاف‌های دانش قابل توجهی از جمله یافتن فرمولاسیون واکسن ایده‌آل، تعیین اندازه دوز، فرکانس و زمانبندی و توسعه تکنیک هایی برای غلبه بر تحمل ایمنی باید پر شود.

نویسندگان NIAID از محققان دیگر می‌خواهند «خارج از چارچوب فکر کنند» تا گام‌هایی را به سمت واکسن‌هایی بردارند که می‌توانند محافظت پایدار در برابر این ویروس‌ها را که تأثیر قابل‌توجهی بر سلامت عمومی دارند، بردارند.

منبع:

David M. Morens, Jeffery K. Taubenberger, Anthony S. Fauci. Rethinking next-generation vaccines for coronaviruses, influenzaviruses, and other respiratory virusesCell Host & Microbe, 2023; 31 (1): 146 DOI: 10.1016/j.chom.2022.11.016