ویروس های انکولیتیک

ویروس های انکولیتیک ویروس هایی هستند که به شکل انتخابی قادر به لیز سلولهای توموری می باشند. در ویروس درمانی سرطان(یا وایروتراپی سرطان)، از ویروسهای انکولیتیک استفاده می شود تا به شکل انتخابی (عمدتا به علت مختل بودن سیستم ترشح اینترفرون تیپ یک در سلول توموری) و بدون اینکه به سلولهای سالم آسیبی وارد کنند، سلول توموری را نابود نمایند. ویروس های انکولیتیک با دو مکانیسم مختلف یعنی لیز مستقیم و همچنین  تحریک سیستم ایمنی میزبان قادر به از بین بردن سلولهای توموری می باشند.

سابقه استفاده از ویروس های انکولیتیک به اواسط دهه 50 میلادی برمیگردد. در آن زمان پزشکان متوجه شدند بیماران سرطانی که از یک عفونت ویروسی غیرمرتبط رنج می‌برند، یا اخیراً واکسینه شده‌اند، نشانه‌هایی از بهبود سرطان را نشان می‌دهند. به دنبال سالها پژوهش در این حوزه، اخیرا ویروس مهندسی شده هرپس با نام تجاری ImlygicTM  با مجوز سازمان غذا و داروی آ مریکا FDA برای درمان مالانوما وارد بازار شده است.

از ویروس های متنوعی به شکل وحشی یا نوترکیب برای توسعه  ویروس درمانی سرطان استفاده شده است. از جمله هرپس ویروس، آدنو ویروس، واکسینیا، سرخک، نیوکاسل و غیره. ویروس های بکار رفته در این روش از راه های متنوعی به تومور تحویل داده شده اند همچون تزریق داخل توموری، تزریق داخل وریدی، تزریق داخل صفاقی. ویروس های انکولیتیک برای درمان طیف گسترده ای از تومور ها مورد ارزیابی قرار گرفته اند که ملانوما، گلیوبلاستوما، لنفوما، سرطان کلیه، سرطان سر و گردن و سرطان تخمدان از فراوانی بالاتری برخوردار هستند. ویروس درمانی هم به شکل منفرد و هم در ترکیب با سایر روش های درمانی از جمله شیمی درمانی، رادیوتراپی، جراحی و ایمونوتراپی قابل تجویز می باشند.

دامنه فناوری وکتورهای ویروسی به توسعه ویروس های انکولیتیک گسترش می یابد. بنابراین جهت تولید ویروس ها نوترکیب نیز همانند وکتور های ویروسی مراحل زیر مدنظر است:

 

شکل ۱. فرایند تولید ویروس های توترکیب در شرکت هوم ایمن

 

شرکت هوم ایمن اولین و تنها شرکت دانش بنیانی بوده که سال ها تیم تحقیقاتی و منابع خود را صرف تحقیق و پژوهش در زمینه مهندسی ژنتیک و تولید ویروس انکولیتیک کرده است. در تیم تحقیقاتی هوم ایمن مفتخریم که ارائه  دهنده خدمات تولید و تخلیص بذرهای ویروسی نوترکیب (به ویژه ویروس های آدنو، سرخک، هرپس و لنتی ویروس با کاربرد وکتور ویروسی و  ویروس های انکولیتیک) بوده و همچنین تست های کنترل کیفی مربوطه در مقیاس آزمایشگاهی و نیمه صنعتی ارائه دهیم.